Jobbe hjemmefra

English version

Hvis du skal jobbe hjemmefra er det flere ting du må ha tilgang til:

  • EndNote
  • Word
  • Hjemmeområdet ditt (M:\ der du har dokumentene dine).
  • Litteraturdatabaser (for å kunne laste ned referanser og fulltekstdokumenter).

Det finnes flere måter å få tilgang til Universitetets ressurser hjemmefra

  • Tilgang via UiOs Programkiosk
  • Tilgang via Remote desktop

På Realfagsbiblioteket anbefaler vi å bruke Remote Desktop fremfor Programkiosk for det er mer stabilt.

Tilgang via Remote desktop

Fordeler med å bruke Remote desktop

  • Du har tilgang til EndNote-biblioteket og Word-dokumentene dine fra alle maskiner i verden som har nettforbindelse.
  • Maskinen du sitter på trenger ikke ha Word eller EndNote installert.
  • Du får tilgang til ditt hjemmeområde (M:\) via og hvis du lagrer alt på hjemmeområdet ditt får du fordelen av at det gjøres backup flere ganger om dagen.
  • I motsetning til Kiosk er det veldig tydelig forskjell mellom programmene du kjører på Remote Desktop og programmer du kjører på din egen maskin siden det eksterne skrivebordet er på en annen maskin (i et eget vindu).

Ved å bruke Remote desktop (Eksternt skrivebord) kan man få tilgang på EndNote (og andre programvare som Office) fra sin egen maskin. Det er som å logge seg på en UiO-campus windows-maskin, man får opp sitt eget skrivebord og hjemmeområde. Her får man også da tilgang til de tjenestene UiO betaler for, som literaturdatabasene for å laste ned referanser og fulltekstartikler.

For windows-maskiner finner man Remote Desktop ved å klikke på Windows-ikonet i startmenyen og skrive Remote Desktop Connection (eller Tilkobling til eksternt skrivebord på norsk). I computer-feltet skriver du: win.uio.no. I boksen som dukker opp skriver du UIO\brukernavn og passord (legg merke til UIO og backslash foran brukernavnet).

Oppskrift for å logge på Remote desktop fra Linux og Mac er mer kompleks, oppskriften finner på UiOs IT-sider.

 
Publisert 3. juli 2013 12:15 - Sist endret 8. sep. 2017 11:08