Eystein Gullbekk

Bilde av Eystein Gullbekk
English version of this page
Telefon +47-22854952
Rom 4229
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 39 Georg Sverdrups hus 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1085 Blindern Blindern 0317 OSLO

Arbeidsområder

  • Leder for forsknings- og undervisningsstøtte
  • Leder for bibliotekets gruppe for forsknings- og undervisningsstøtte
  • Leder av programkomiteen, Virak-konferansen
  • Redaksjonsmedlem, Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education (NORIL)

Bakgrunn

  • 2008 -  d.d. : Leder for undervisnings- og forskningsstøtte, Universitetsbiblioteket i Oslo
  • 2007 - 2008: Undervisningsleder og fagreferent, Universitetsbiblioteket i Oslo
  • 2005 - 2007: Universitetsbibliotekar, fagreferent ved Universitetsbiblioteket i Bergen
  • Vår   2005   : Prosjektkoordinator, Regionsenter for barn og unges psykiske helse, Unifob
  • Høst 2002   : Visiting Research Fellow, Warwick Religions and Education Research Unit, University of Warwick
  • 2002 - 2004 : Universitetsstipendiat, Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO
  • 2000 - 2002 : Universitetslektor, Sosiologisk institutt, UiB
Emneord: Bibliotek, Undervisning, Informasjonskompetanse, Sosiologi

Publikasjoner

  • Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina (2017). «Et helt nytt ‘mindset’»? : Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag, I: Astrid Anderson; Cicilie Fagerlid; Håkon Larsen & Ingerid Straume (red.),  Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202571863.  6.  s 121 - 146 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Gullbekk, Eystein (2016). Apt information literacy? A case of interdisciplinary scholarly communication. Journal of Documentation.  ISSN 0022-0418.  72(4), s 716- 736 . doi: 10.1108/JDOC-08-2015-0101 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn & Byström, Katriina (2015). Interdisciplinarity and information literacy: Librarians' competencies in emerging settings of higher education. Proceedings of the ASIST Annual Meeting.  ISSN 1550-8390.  52(1), s 1- 4 . doi: 10.1002/pra2.2015.145052010079 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2014). Hjelp når de trenger det. PhD on track – tjenester til en voksende målgruppe. Skriftserien Bibliotheca Nova.  ISSN 1894-1427.  2, s 56- 68
  • Beck, Mia; Gullbekk, Eystein; Ringnes, Hege Kristin; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2013). Focus group study, In Eystein Gullbekk; Tove Rullestad & Maria Carme Torras Calvo (ed.),  PhD candidates and the research process. The library´s contribution.  Universitetsbiblioteket i Oslo.  ISBN 978-82-8037-023-5.  3.  s 51 - 102
  • Bech, Mia; Gullbekk, Eystein; Ringnes, Hege Kristin; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2012). Fokusgruppestudien, I:  Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag.  Universitetsbiblioteket i Oslo.  ISBN 978-82-8037-022-8.  3..  s 49 - 82
  • Gullbekk, Eystein (2008). Plagieringsproblemet som undervisningsutfordring - noen retningsgivende refleksjoner for fagreferenter, I: Signe Marie Brandsæter; Knut Hegna; Anita Pedersen Lørdahl & Bård Sverre Tuseth (red.),  Biblioteket og forskningen. Foredrag fra Fagreferentkonferansen i Oslo 2. - 4- juni 2008.  Universitetsbiblioteket i Oslo.  ISBN 978-82-8037-015-0.  kapittel 3.  s 27 - 43
  • Gullbekk, Eystein (2004). Med dialog på timeplanen Halima sin KRL-time. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (Årg. 88, nr 2/3), s 128-144
  • Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina (2017). Et helt nytt ‘mindset’? Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag.
  • Austrheim, Gunhild Helene; Bech, Mia; Cutler, Ingrid; Gasparini, Andrea; Haraldsen, Kirsten Borse; Kavli, Fredrik Andersen; Konestabo, Heidi Sjursen; Lundmark, Anders Mattias; Mikki, Susanne Ruth; Roos, Monica; Rullestad, Tove; Skagen, Therese; Torras, Maria-Carme; Westbye, Hilde; Ødegaard, Marte & Gullbekk, Eystein (2015). PhD on Track – online library support for PhD students. Vis sammendrag
  • Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn & Byström, Katriina (2015). Interdisciplinarity and information literacy: Librarians’ competencies in emerging settings of higher education - Poster.
  • Gullbekk, Eystein; Lundmark, Anders Mattias; Attinger, Gisela; Bech, Mia; Cutler, Ingrid; Folkestad, Hege; Gasparini, Andrea Alessandro; Haraldsen, Kirsten Borse; Kavli, Fredrik Andersen; Konestabo, Heidi Sjursen; Mikki, Susanne; Ringnes, Hege Kristin; Roos, Monica; Rullestad, Tove; Skagen, Therese; Torras, Maria-Carme; Westbye, Hilde & Ødegaard, Marte (2014). Helping PhD-students succeed: PhD on Track.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2014). PhD on Track - På nett og i seminarrommet.
  • Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth & Austrheim, Gunhild (2014). PhD on Track: ferdigheter for en doktorgrad.
  • Gullbekk, Eystein; Tonning, Anne Sissel Vedvik; Torras Calvo, Maria Carme & Skagen, Therese (2014). Editorial. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL.  ISSN 1890-5900.  6(1), s 1- 5
  • Lönn-Stensrud, Jessica & Gullbekk, Eystein (2014). PhD on track – working with generic skills in context.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne (2013). "Information Management for Knowledge Creation" - Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen.
  • Gullbekk, Eystein (2013). Meeting the Needs of PhD Candidates: Services, Networks and Relevance.
  • Gullbekk, Eystein & Austrheim, Gunhild (2013). PhD on Track – designing learning for PhD students.
  • Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse (2013). On Track for Doctoral Students?.
  • Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (ed.) (2013). PhD candidates and the research process. The library´s contribution.
  • Gullbekk, Eystein & Skagen, Therese (2013). Forskningsstøtte i endring: En ut-av-boksen-opplevelse.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2013). PhD on Track – lansering av de nettbaserte læringsmodulene i PhD on Track.
  • Austrheim, Gunhild; Beck, Mia; Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse (2012). Prosjektpresentasjon – “Information Management for Knowledge Creation” Conference proceedings: Nordic journal of information http://noril.uib.no/issue/view/8literacy in higher education. Vis sammendrag
  • Gullbekk, Eystein; Haraldsen, Kirsten Borse; Skagen, Therese & Westbye, Hilde (2012). Et kunnskapsgrunnlag: funn fra studier om Ph.d. -studenter v/prosjektgruppa.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2012). Libraries supporting research communities: partners in scientific communication.
  • Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2012). Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag.
  • Torras, Maria-Carme; Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth; Ringnes, Hege & Rullestad, Tove (2011). Designing evidence-based research support: a study of PhD candidates’ information needs and searching behavior.
  • Gullbekk, Eystein; Skagen, Therese & Nilsen, Turid Høiberget (2010). Paradigm shift? Developing the Information Literacy Teacher.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2010). Den informasjonskompetente studenten: Et blikk på internasjonalt og nasjonalt arbeid med bibliotekenes undervisningsvirksomhet.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2010). Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket: Muligheter og utfordringer for bibliotekets undervisning.
  • Gullbekk, Eystein (2009). Om plagiering/fusk.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Discourses on plagiarism and the pedagogic of sanctions.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Plagieringsproblemet som undervisningsutfordring - fagreferentens rolle.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Studentoppgaver i biblioteksundervisningen - mål, planlegging, vurdering.
  • Nagel, Anne-Hilde; Strand, Roger; Gullbekk,, Eystein; Hillesøy, Per Gunnar; Lillehaug, Johan; Norheim, Ole Frithjof; Spjelkavik, Johanne; Smith, Kari; Golmen, Karen & Vevle, Kjetil (2007). Utdanning i akademisk redelighet - Tiltak for etikk i utdanningene ved Universitetet i Bergen.
  • Tonning, Anne Sissel Vedvik & Gullbekk,, Eystein (2007). Information literacy education at the Faculty of Psychology – a cumulative discipline-based information literacy programme.
Publisert 7. juli 2010 15:55 - Sist endret 15. mai 2017 19:43