Ingerid Straume

Førstebibliotekar - HumSam-biblioteket
Bilde av Ingerid Straume
English version of this page
Telefon +47-22844269
Faks +47-22854250
Rom 3219
Brukernavn
Besøksadresse HumSam-biblioteket Georg Sverdrups hus Moltke Moes vei 39 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1009 Blindern 0315 OSLO

Arbeidsområder

  • Akademisk skriving / skrivesenter

Faglige interesser

  • Pedagogisk filosofi, politikk, bærekraftig utvikling, danningsteori, demokratisering, akademisk skriving

Bakgrunn

  • Doktorgrad i pedagogisk filosofi fra Universitetet i Oslo, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, 2010.
  • Etikkprogrammets forskerskole 2004-2008
  • Forskningsopphold ved École des Hautes Études en Sciences Sociales,Paris jan-mar 2006.
  • Høgskolelektor ved Høgskolen i Hedmark, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, 2008-2010.
  • Det faglitterære forfatterstudiet ved Høgskolen i Vestfold og Høgskolen i Oslo, 90 stp.
  • Kursholder i akademisk skriving (master) ved Høgskolen i Lillehammer, Høgskolen i Hedmark og HiOA.
  • Revidering og videreutvikling av Søk & Skriv jan. 2012 - august 2013 i prosjektet Skriving og Etisk kildebruk.
  • Fagreferent i psykologi 2010 - 2014 (vikariat)
  • Juni 2015 - 16, førsteamanuensis ved Rudolf Steinerhøyskolens internasjonale masterprogram i erfaringsbasert pedagogikk
  • Redaksjonsmedlem Søk & Skriv fra november 2015.
Emneord: Akademisk skriving, Litteratursøk, Systematiske oversikter, Undervisning, Veiledning, Pedagogikk, Bærekraftig utvikling, Tverrfaglighet, Pedagogisk filosofi

Publikasjoner

  • Anderson, Astrid; Fagerlid, Cicilie; Larsen, Håkon & Straume, Ingerid (2017). Åpne forskningsbibliotek. Innledende betraktninger , I: Astrid Anderson; Cicilie Fagerlid; Håkon Larsen & Ingerid Straume (red.),  Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202571863.  Kapittel 1.  s 11 - 21 Fulltekst i vitenarkiv
  • Sinnes, Astrid Tonette & Straume, Ingerid (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  11(3) . doi: http://dx.doi.org/10.5617/adno.4698 Fulltekst i vitenarkiv
  • Straume, Ingerid (2017). Skrivesenter i forskningsbibliotek: om teorigrunnlag, identitet og legitimering , I: Astrid Anderson; Cicilie Fagerlid; Håkon Larsen & Ingerid Straume (red.),  Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202571863.  Kapittel 5.  s 99 - 119
  • Straume, Ingerid (2016). Challenges of the Anthropocene - between critique and creation . Social Imaginaries.  ISSN 2393-2503.  2(2), s 53- 69 . doi: 10.5840/si20162211
  • Straume, Ingerid (2016). Danning, I: Ole Andreas Kvamme; Tone Kvernbekk & Torill Strand (red.),  Pedagogiske fenomener. En innføring.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202494667.  Kapittel.  s 45 - 58
  • Straume, Ingerid (2016). "Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land": Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige . Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk.  ISSN 2387-5739.  2(3), s 78- 96 . doi: http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v2.282 Fulltekst i vitenarkiv
  • Straume, Ingerid (2016). Pedagogikk, betydningstap og selvrefleksjonens grunnlag . Studier i Pædagogisk Filosofi.  ISSN 2244-9140.  5(1), s 3- 17
  • Straume, Ingerid (2015). Democracy, Education and the Need for Politics . Studies in Philosophy and Education.  ISSN 0039-3746.  35(1), s 29- 45 . doi: 10.1007/s11217-015-9465-4
  • Straume, Ingerid (2015). The Subject and the World: Educational challenges. Educational Philosophy and Theory.  ISSN 0013-1857.  47(13-14), s 1465- 1476 . doi: 10.1080/00131857.2014.951596
  • Straume, Ingerid (2014). Democracy, In Suzi Adams (ed.),  Cornelius Castoriadis - Key Concepts.  Bloomsbury Academic.  ISBN 9781441181640.  Kapittel 18.  s 191 - 204
  • Straume, Ingerid (2014). Education in a crumbling democracy. Ethics and Education.  ISSN 1744-9642.  9(2), s 187- 200 . doi: 10.1080/17449642.2014.921973
  • Straume, Ingerid (2014). Paideia, In Suzi Adams (ed.),  Cornelius Castoriadis - Key Concepts.  Bloomsbury Academic.  ISBN 9781441181640.  Kapittel 14.  s 143 - 153
  • Straume, Ingerid (2013). Castoriadis, education and democracy , In  Creation, Rationality and Autonomy: essays on Cornelius Castoriadis.  Aarhus Universitetsforlag.  ISBN 978-87-87564-99-1.  Kapittel.  s 203 - 228
  • Straume, Ingerid (2013). Cornelius Castoriadis: Danning som ansvar, I:  Danningens filosofihistorie.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205444218.  Kapittel 22.  s 296 - 307
  • Straume, Ingerid (2013). Danningens filosofihistorie - en innføring, I:  Danningens filosofihistorie.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205444218.  Kapittel 1.  s 15 - 54
  • Straume, Ingerid (2013). Pedagogisk filosofi i en krisetid, eller hvorfor pedagogikken aldri har vært postmoderne, I: Jenny Elise Steinnes & Stephen R Dobson (red.),  Pedagogikk under livets tre.  Akademika forlag.  ISBN 978-82-321-0356-0.  Kapittel 3.  s 43 - 58
  • Straume, Ingerid (2013). "That which depends on us: Responsibility, Democratic Courage and Shame", In Sophie Klimis; Philippe Caumières & Laurent Van Eynde (ed.),  L'Autonomie en pratique(s) Cahiers Castoriadis no. 8.  Publications des Facultés universitaire Saint-Louis.  ISBN 978-2-8028-0214-3.  kapittel.  s 157 - 178
  • Straume, Ingerid (2013). Wilhelm von Humboldt: Fra antikkens Hellas til det moderne universitet, I:  Danningens filosofihistorie.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205444218.  kapittel 13.  s 185 - 196
  • Straume, Ingerid & Baruchello, Giorgio (2013). Creation, rationality and autonomy: a brief introduction, In  Creation, Rationality and Autonomy: essays on Cornelius Castoriadis.  Aarhus Universitetsforlag.  ISBN 978-87-87564-99-1.  Kapittel 1.  s 11 - 27
  • Straume, Ingerid (2012). A common world? Arendt, Castoriadis and political creation. European Journal of Social Theory.  ISSN 1368-4310.  15(3), s 367- 383 . doi: 10.1177/1368431012440870
  • Straume, Ingerid (2012). The Survival of Politics. Critical Horizons.  ISSN 1440-9917.  13(1), s 113- 133 . doi: 10.1558/crit.v13i1.113
  • Straume, Ingerid & Adams, Suzi (2012). Castoriadis in Dialogue. European Journal of Social Theory.  ISSN 1368-4310.  15(3), s 289- 294 . doi: 10.1177/1368431012440864
  • Straume, Ingerid; Adams, Suzi & Smith, Jeremy (2012). Political Imaginaries in Question. Critical Horizons.  ISSN 1440-9917.  13(1), s 5- 11 . doi: 10.1558/crit.v13i1.5
  • Straume, Ingerid (2011). Betydningen av læring, I: Tone Kvernbekk (red.),  Humaniorastudier i pedagogikk. Pedagogisk filosofi og historie.  Abstrakt forlag.  ISBN 978-82-7935-306-5.  Kapittel.  s 32 - 50
  • Straume, Ingerid (2011). 'Danning i en flerkulturell lærerutdanning'. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  95(1), s 5- 17
  • Straume, Ingerid (2011). 'Learning' and signification in neoliberal governance, In Ingerid Straume & J.F. Humphrey (ed.),  Depoliticization: The Political Imaginary of Global Capitalism.  Aarhus Universitetsforlag.  ISBN 9788787564212.  Antologibidrag.  s 229 - 259
  • Straume, Ingerid (2011). Loven, det er oss. Danning i et demokrati, I: Kjetil Steinsholt & Stephen Dobson (red.),  Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap.  Tapir Akademisk Forlag.  ISBN 978-82-519-2554-9.  kapittel.  s 373 - 390
  • Straume, Ingerid (2011). The political imaginary of global capitalism, In Ingerid Straume & J.F. Humphrey (ed.),  Depoliticization: The Political Imaginary of Global Capitalism.  Aarhus Universitetsforlag.  ISBN 9788787564212.  Kapittel.  s 27 - 50
  • Straume, Ingerid & Håndlykken, Petter (2011). The Financial Transactions Tax. A popular source for innovative financing, In  Finansiell åpenhet: Grep for å styrke demokrati og retteferdig fordeling. Forslag fra samarbeidspartnere til Dialogprosjektet kapital for utvikling.  Utenriksdepartementet.  ISBN 9788271778811.  Kapittel.  s 27 - 35
  • Straume, Ingerid (2009). Cornelius Castoriadis: Det imaginære er det virkelige , I: Kjetil Steinsholt; Stephen Dobson (red.),  Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver.  Tapir Akademisk Forlag.  ISBN 978-82-519-2355-2.  antologibidrag.  s 201 - 217
  • Straume, Ingerid (2008). Freeedom and the Collective . Nordicum-Mediterraneum.  ISSN 1670-6242.  3(2)
  • Straume, Ingerid (2005). Depoliticizing Environmental Politics; Sustainable Development in Norway, In Robert Paehlke & Douglas Torgerson (ed.),  Managing Leviathan; Environmental Politics and the Administrative State.  Broadview Press.  ISBN 1-55111-583-2.  Ch 11.  s 191 - 207
  • Straume, Ingerid (1998). Postulere - eller komponere? Om det nye kristendomsfagets muligheter som motkultur. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  (6), s 323- 331

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Straume, Ingerid (2017). Bruk og misbruk av pedagogisk teori: legitimering av biblioteksforskning og skrivepedagogikk.
  • Straume, Ingerid (2017). The position of a writing centre: theory building in an unsettled landscape.
  • Straume, Ingerid (2016). Castoriadis on Autonomy and Heteronomy, In Michael Peters (ed.),  Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory.  Springer.  ISBN 978-981-287-532-7.  Living reference work entry.
  • Straume, Ingerid (2016). Skriveprosesser og danningsprosesser: to sider av samme sak?.
  • Straume, Ingerid (2015). Filosofi. Kunsten og samfunnets drømmer, I: Tove Kommedal & Trine Mathiesen Gilje (red.),  dEFINISJONSMAKT.  BONO Tove Kommedal.  ISBN 978-82-303-3040-1.  Kapittel.  s 78 - 91
  • Straume, Ingerid (2015). How deep the transition? Paradoxes of the Western mindset.
  • Straume, Ingerid (2015). Kunsten er samfunnets drømmer.
  • Straume, Ingerid (2015). Politics as creation: Arendt, Castoriadis, the Greek polis and us.
  • Straume, Ingerid (2015). Self-reflexive education: a Castoriadian perspective.
  • Straume, Ingerid (2014). Castoriadis, Cornelius, In D.C. Phillips (ed.),  Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy.  Sage Publications.  ISBN 9781452230894.  Kapittel.  s 106 - 107
  • Straume, Ingerid (2014). Climate change as a democratic challenge, publisert med tittelen Democracy is the only alternative .
  • Straume, Ingerid (2014, 27. september). Kan det gamle demokratiet redde miljøet? . [Radio].  NRK P2.
  • Straume, Ingerid (2013). Danningens paradokser i vår tid.
  • Straume, Ingerid (2013). Oppdragelse før og nå.
  • Straume, Ingerid (2013). Ulike perspektiver på klimaendringer: vitenskaper i endring.
  • Straume, Ingerid (2012). Hvorfor driter vi i politikken?.
  • Straume, Ingerid (2012). Krise i Europa.
  • Straume, Ingerid (2012). The pedagogical subject and its world.
  • Straume, Ingerid & Humphrey, J.F. (2011). 'Introduction'
  • Danbolt, Anne Marit Vesteraas; Engen, Thor Ola; Kulbrandstad, Lars Anders; Sand, Sigrun; Straume, Ingerid & Streitlien, Åse (2010). Opplæringstilbudet til minoritetsspråklige innen barnehage og grunnopplæring .
  • Straume, Ingerid (2010). Inclusion, Power and Participation – Critical Perspectives.
  • Straume, Ingerid (2010). Politikken og det imaginære: Cornelius Castoriadis' bidrag til et politisk danningsbegrep.
  • Straume, Ingerid (2010). Skirbekk og den norske folkedanningstradisjonen.
  • Straume, Ingerid (2009). 'Learning' as Imaginary Signification.
  • Straume, Ingerid (2009). Skolastisk om Castoriadis. Bokanmeldelse av: Castoriadis: psyche, society, autonomy / by Jeff Klooger ; foreword by Dick Howard. Agora : Journal for metafysisk spekulasjon.  ISSN 0800-7136.  27(4), s 331- 338
  • Straume, Ingerid (2009). The Deep Ambivalence of Modernity - seen through the case of education.
  • Straume, Ingerid (2008). Claiming the Paradox: The Imaginary and the Organization.
  • Straume, Ingerid (2008). 'Paideia' and Political Democracy.
  • Straume, Ingerid (2007). On the Creation of a Common World: Arendt and Castoriadis Connections.
  • Straume, Ingerid (2007). The Social-historical and questions of collective agency.
  • Straume, Ingerid (2006). Freedom and the Collective.
  • Straume, Ingerid (2006). From Power Point to Power. On the Education of a Political Demos.
  • Straume, Ingerid (2005, 10. august). Den STORE valgdagen - og de 364 små.  Forbrukerrapporten.
  • Straume, Ingerid (2005). Hva er god kommunikasjon mellom befolkning og myndigheter i demokratiet?.
  • Straume, Ingerid (2005). Kollektivet og friheten . Morgenbladet.  ISSN 0805-3847.  (44)
  • Straume, Ingerid (2005). Normative notions in education for democracy.
  • Straume, Ingerid (2005, 16. april). Verdibørsen - NRK P2s magasin for etikk og livssyn. [Radio].  Norsk Rikskringkasting.
  • Straume, Ingerid (2005). Økonomiens rolle i det autonome samfunn.
  • Straume, Ingerid (2005). Pressens samfunnsmessige rolle - sett gjennom Durkheims briller.
  • Straume, Ingerid (2004). Debatt: Individ eller system?.
  • Straume, Ingerid (2004, 16. oktober). Sammenhengen mellom politikk og røkelse. [Radio].  NRK P2, Verdibørsen og www.nrk.no.
  • Straume, Ingerid (2004, 15. mai). Den Gode Samtalen - er den bærekraftig?. [Radio].  NRK P2, "Verdibørsen".
  • Straume, Ingerid (2003). Miljøet, demokratiet og forakten for folk flest. www.samtiden.no.  feb
  • Straume, Ingerid (2003). Passive borgere - styrket stat?.
  • Straume, Ingerid (2002). Den avpolitiserende miljøpolitikken. Samtiden.  ISSN 0036-3928.  (2), s 51- 59
  • Straume, Ingerid (2002). Lokal Agenda 21 som avpolitiserende prosjekt.
  • Straume, Ingerid (2002). Environmental Strategy and the Weakening of Democracy.
  • Straume, Ingerid (2001). Makten i det imaginære: Cornelius Castoriadis.
  • Straume, Ingerid (2001). Miljøspørsmål som samfunnsproblem. Lokal Agenda 21 og politisering av offentligheten.
  • Straume, Ingerid (2001). Politisering og akademisk praksis.
  • Straume, Ingerid (2000). Offentligheten som pedagogisk arena.Pedagogisk praksis i samfunnspolitiske spørsmål, med utgangspunkt i miljøfeltet og Lokal Agenda 21.
  • Straume, Ingerid (1999). Grenser forseres - steg for steg. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  9. mai

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 7. jan. 2011 13:01 - Sist endret 26. sep. 2017 20:09