Revolusjon som festival

Fransk slampoesi oppsto på barer og kafeer i Belleville og Montmartre i det nordøstlige Paris. Dette mørkerøde området er preget av verdenshistoriens folkevandringer og har tradisjoner for arbeidermotstand tilbake til Pariserkommunen. Velkommen til visuelt foredrag om 1960-tallets Situasjonisme i fransk slampoesi og gatekunst!

Artwork: Seth, foto: Vitostreet

Slam handler om å «uttrykke seg, lytte og dele» (s’exprimer, écouter, partager), i følge utøverne. Alle kan, og gjerne også bør, slamme. Å framføre egne dikt blant vennligsinnete blir sett på som terapi, ekte demokrati og brobygging, men mest av alt er det kunst. Miljøet strekker seg fra skolebarn til pensjonister, fra lærere til fengselsfugler, fra det rotfranske til alle imperiets hjørner. 

Slam og Situasjonisme

Foredraget tar for seg politisk-estetiske likhetstrekk mellom denne formen for forgjengelig deltagerkunst og 1960-tallets revolusjonære kunstbevegelse Situasjonisme. Med Guy Debord og meningsfellen Henri Lefebvre i spissen var den Situasjonistiske Internasjonale en viktig inspirasjonskilde for mai 1968, og den revolusjon-som-festival som utspant seg. Frigjøring fra fremmedgjøring skjer gjennom deltakelse og øyeblikkskunst. Estetikk og revolusjon kan ikke skilles. 

Parisisk gatekunst

I tillegg til en lett analyse og videoopptak og oversettelser av fransk slampoesi, viser Cicilie også hundrevis av bilder av parisisk gatekunst som uttrykker mye av den samme politisk-estetiske grunnholdningen. 

Cicilie Fagerlid skrev doktoravhandling i antropologi (UiO) om parisisk slampoesi. Hun er for tiden postdoktor ved Institutt for arkiv-, bibliotek og informasjonsvitenskap ved OsloMet hvor hun studerer folkebiblioteket. 

Arrangementet er åpent for alle. Enkel servering.

Fransk uke

Arrangementet er en del av fransk uke på HumSam-biblioteket. Det er i år 50 år siden det historiske året 1968, og vi markerer 50-årsjubileet med en uke fylt av diskusjoner, foredrag, utstillinger og film. 

Publisert 26. sep. 2018 09:21 - Sist endret 12. okt. 2018 11:01