Vennligst se min engelske side for mer informasjon.
Arbeidsområder
Emneord:
Bibliotek,
Undervisning,
Åpen forskning,
Open Access publisering,
Forskningsdata,
DataverseNO,
Datakurator,
Digital scholarship
Publikasjoner
-
-
Malovic, Ivana; Hemmingsen, Willy & MacKenzie, Ken
(2010).
Trypanosome infections of marin fish in the southern Barents Sea and the invasive red king crab Paralithodes camtschaticus.
Marine Pollution Bulletin.
ISSN 0025-326X.
60(12),
s. 2257–2262.
doi:
10.1016/j.marpolbul.2010.08.009.
-
-
Malovic, Ivana; Sørensen, Karen; Elvevold, kjetil helge; Nedredal, Geir Ivar; Paulsen, steinar & Erofeev, Alexander V.
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2007).
The mannose receptor on murine liver sinusoidal endothelial cells is the main denatured collagen clearance receptor.
Hepatology.
ISSN 0270-9139.
45,
s. 1454–1461.
doi:
10.1002/hep.21639.
Se alle arbeider i Cristin
-
Bergstrøm, Rebecca Josefine Five; Frøshaug, Elin Holmstrøm; Konestabo, Heidi Sjursen; Kvale, Live Håndlykken; Lundetræ, Vibeke Stockinger & Malovic, Ivana
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Forskningsdataarkiver og FAIR: Nye kurstilbud i tråd med nye tjenester og standarder.
Vis sammendrag
Universitetet i Oslo ble i fjor høst partnerinstitusjon i DataverseNO, et arkiv for deling av åpne forskningsdata. I den forbindelse har vi utvidet våre kurs- og veiledningstjenester i håndtering og arkivering av forskningsdata generelt og i DataverseNO spesielt. Vi fokuserer især på å nå ut til PhD-studenter og forskere i starten av karrieren med et godt kurs- og veiledningstilbud i datahåndtering og dataarkivering. Disse målgruppene uttrykker gjerne større interesse for åpen forskning og publisering, og hvordan sikre beste forskningspraksiser i henhold til FAIR-prinsippene. Å etablere gode rutiner for åpen forskning tidlig i en forskers karriere er dessuten en viktig investering i beste praksis når vi ser framover mot 2030 og standarden på framtidens forskningsrutiner. Datakuratorene ved Universitetsbiblioteket i Oslo prioriterer derfor å nå ut til PhD-studenter og postdoktorer med kurs, workshops og veiledningstjenester innen beste praksis for håndtering og arkivering av forskningsdata, nå også i DataverseNO.
I denne presentasjonen vil vi dele våre erfaringer fra kurs og veiledningstjenester i håndtering, deling og arkivering av data generelt og i DataverseNO spesielt, inkludert fra en tre-timer lang workshop som vi holdt i januar 2023 under Digital Scholarship Days (DSC-Days). DSC-days (tidligere Research Bazaar) arrangeres av Senter for digital forskerstøtte (DSC) ved Universitetsbiblioteket i Oslo. PhD-studenter og postdoktorer var sentrale blant målgruppen for disse workshop-dagene, og stipendiater representerte med 40% et betydelig flertall av de som deltok.
Vi vil også dele våre erfaringer med kuratering av data som publiseres i DataverseNO og hvordan vi kommuniserer med PhD-studenter og forskere i den forbindelse.
For å kunne tilby gode veilednings- og undervisningstjenester i arkivering av forskningsdata, og levere kyndige datakurateringstjenester, gjør vi også selv vårt ytterste for å videreutdanne oss og holde oss oppdatert om beste praksiser i håndtering, deling og arkivering av data. Universitetsbiblioteket i Oslo er deltaker i Kuratornettverk for FAIR forskningsdata, et prosjekt som har i sikte å opprette et nasjonalt nettverk for datakuratorer. Et slikt nettverk vil kunne styrke kompetansen til alle som kuraterer data og veileder i håndtering, deling og arkivering av data, og slik høyne standarden på forskningsrutiner rundt forskningsdata og -arkivering, og være til beste for fremtidens forskere.
-
-
Moe, Karoline; Pozer, Edina & Malovic, Ivana
(2022).
Ultra hybrid PhD Day 2021@UiO
.
Vis sammendrag
Every year The Faculty of Mathematics and Natural Sciences and The Library of Medicine and Science organize a PhD Day with workshops in advance for the candidates at the faculty. In 2021 this event took place in an ultra hybrid way, with a digital seminar about poster design on Zoom and a physical event with a poster session and several inspirational talks from the stage, one of which was a live Zoom talk about open research that involved chat interaction with the speaker. In this talk we will discuss different aspects and challenges that we experienced with this event.
-
Ødegaard, Marte; Malovic, Ivana; Tønnessen Kalvik, Skjalg & Clarke, Sara
(2022).
Bibliotekets prosjektoppgave-klinikk ved UiO: Akutt intensivundervisning for medisinstudenter.
-
Ødegaard, Marte; Malovic, Ivana; Kalvik, Skjalg Tønnessen & Clarke, Sara
(2022).
The Library’s Project Thesis Clinic.
Vis sammendrag
Introduction
What do we do when library teaching does not fit into the academic schedule? In response to this challenge, we started a project to provide information literacy teaching “just in time”.
A common challenge faced by academic libraries is reduced time granted to course- integrated teaching of information literacy. This raises the concern that students will not obtain the necessary information literacy skills required for their studies. In this presentation we describe how we met these challenges through the creation of freestanding courses covering central aspects of information literacy, tailored to medical students. The catalyst for this course was the project thesis (20 ECTS) that the students complete as part of their professional education.
The project thesis requires that students complete an independent scientific work wherein they specialize in a chosen field or innovation project. The project thesis is completed over a two-year period where January in year one contains courses in evidence-based medicine (EBM) and how to do a research project, and year two includes two teaching-free periods dedicated to project thesis work. The long time lag between the course in EBM and the individual study-period makes it difficult for the students to apply what they have learned. This leads to periodically increased pressure on the library due to the large number of students requesting instruction during their periods of self-directed learning.
Aim
The aim of this project was to find a solution to the added pressure on library services during the project thesis period by creating a suite of freestanding courses tailored specifically to the needs of the students. We had the following questions in the development of the project:
· At which time will the students find the courses most useful?
· How do we ensure that students get timely information when the project thesis stretches over a two-year period, and when faculty leaves little room for practical training in information skills?
· How do we ensure the teaching we provide is relevant and covers the necessary topics?
Program Description
We created a collection of freestanding courses named the Project thesis clinic. The Project Thesis Clinic (PTC) lasts for a month and includes courses on academic writing, literature searching, critical appraisal, citing scientific literature, and individual guidance.
Evaluation
High attendance and positive feedback from the first clinic in 2021 showed the PTC was successful, which prompted the library to plan it again for January 2022. We adjusted the program based on feedback from the students in 2021 and aim to collect feedback in January 2022 using evaluation forms after the clinic has taken place.
Conclusion
This project has allowed us to test new teaching approaches, as well as ensuring that students receive required information literacy training “just-in-time” for when it is required. The global pandemic and need for digital solutions have also affected how the project has been developed.
Human Touch
Medical students feel the library provides them with the tools needed for success in their project.
-
-
-
Simon-Santamaria, Jaione; Rinaldo, Christine H; Kardas, Piotr; Li, Ruomei; Malovic, Ivana & Elvevold, Kjetil H.
[Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen]
(2014).
Role of scavenger endothelial cells in polyomavirus JC and BK clearance.
-
Malovic, Ivana; Johansson, Staffan; Melkko, Jukka; Mayer, Ulrike; Smedsrød, Bård & McCourt, Peter Anthony
(2010).
Nidogen is a physiological ligand for the scavenger receptors in liver endothelial cells.
-
Simon-Santamaria, Jaione; Malovic, Ivana; Warren, Alessandra; Oteiza, Ana; LeCouteur, David & Smedsrød, Bård
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2010).
Endocytic activity of liver sinusoidal endothelial cells in aging.
-
Simon, Jaione; Malovic, Ivana; Warren, A; Oteiza, Ana; Le Couteur, D & Smedsrød, Bård
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2008).
Age-related changes in scavenger receptor mediated endocytosis in rat liver sinusoidal endothelial cells. Abstract book p.22.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
16. jan. 2017 14:29
- Sist endret
11. mai 2023 14:09