Maugesten, Paul Aleksander & Moe, Karoline
(2019).
The 2-Hessian and sextactic points on plane algebraic
curves.
Mathematica Scandinavica.
ISSN 0025-5521.
125(1),
p. 13–38.
doi: 10.7146/math.scand.a-114715.
Full text in Research Archive
Borodzik, Maciej & Moe, Torgunn Karoline
(2016).
Topological obstructions for rational cuspidal curves in Hirzebruch surfaces.
The Michigan mathematical journal.
ISSN 0026-2285.
65(4),
p. 761–797.
doi: 10.1307/mmj/1480734019.
Moe, Karoline
(2022).
Make better posters.
Show summary
There are a few principles in design and a few traits of the scientific poster that are key factors to successfully communicating your science through a poster. In this seminar/workshop you will get a brief overview of basic design tools and communication tricks that are useful to keep in mind in the process - seen from a scientists' perspective.
The seminar consists of a talk, some student activities involving sketching and writing, in addition to time at the end to set up and start working with your own poster.
Moe, Karoline; Pozer, Edina & Malovic, Ivana
(2022).
Ultra hybrid PhD Day 2021@UiO
.
Show summary
Every year The Faculty of Mathematics and Natural Sciences and The Library of Medicine and Science organize a PhD Day with workshops in advance for the candidates at the faculty. In 2021 this event took place in an ultra hybrid way, with a digital seminar about poster design on Zoom and a physical event with a poster session and several inspirational talks from the stage, one of which was a live Zoom talk about open research that involved chat interaction with the speaker. In this talk we will discuss different aspects and challenges that we experienced with this event.
Moe, Karoline & Konestabo, Heidi Sjursen
(2020).
AB123C.
Show summary
Studenter som utdannes ved universiteter og høyskoler i dag, skal stå rustet til å være samfunnets problemløsere inn i en framtid i stadig forandring. Det krever ikke bare at vi utdanner kandidater til et høyt faglig og spesialisert nivå, men også at de samtidig får støtte til å utvikle en trygg bredde og rolleforståelse som profesjonelle yrkesutøvere og dermed legger et individuelt grunnlag for videre utvikling gjennom hele yrkeskarrieren. Det matematiske-naturvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo har redesignet sine studieprogram under den pedagogiske fanen InterAct, og høsten 2018 ble 23 ny-strukturerte masterprogram lansert. I utformingen av disse nye programmene har det vært et sentralt premiss at tverrfaglighet og generiske profesjonelle ferdigheter skulle få en tydelig og integrert plass gjennom hele studieløpet. Dette premisset har re-aktualisert behovet for forskingsbibliotekets aktive tilstedeværelse integrert i studieløpet for å dekke forskjellige tema innen informasjonskompetanse, forskeretikk og vitenskapelig kommunikasjon. Realfagsbiblioteket har et godt samarbeidet med fakultet og instituttene om utvikling av nye undervisningsmodeller for å dekke behovene tilpasset ulike fag. Presentasjonen vil gi et innblikk i pilotprosjektet ved Det matematiske-naturvitenskapelige fakultet med en ny kurspakke for masterstudenter i form av felles seminardager med jevne mellomrom over hele deres to-årige masterstudieløp. På seminardagene møter studentene stoffet i form av tematiske moduler og en blanding av plenumsundervisning, gjesteforelesninger, demonstrasjon, gruppediskusjon, parallell-sesjoner og workshoper der studentene jobber med konkrete oppgaver og mål knyttet til egen masteroppgave. Rammen for seminardagene er enkel og modulene kan lett flyttes rundt eller byttes ut ved behov. Den overordnede målsetning er likevel at studentene i størst mulig grad skal stimuleres og støttes i sin individuelle utvikling av profesjonell kompetanse i tilknytning til sin egen faglige kontekst. Piloten kjøres i første omgang for studieprogrammene Kjemi og Materialvitenskap, og Geofag. Seminarserien tilbys halvveis i det toårige masterløpet. Flere andre studieprogram arbeider mot tilsvarende fagtilpassede modulpakker. Grunnramme og premisser for modulpakken, bærende pedagogiske prinsipper og metoder blir beskrevet i presentasjonen. Sammendrag av innholdet, samt erfaringene og studentenes tilbakemeldinger blir også adressert.
Moe, Karoline
(2018).
Special Weierstrass points and Plücker formulas.
Moe, Karoline & Maugesten, Paul Aleksander
(2018).
Special Weierstrass points and Plücker formulas.
Moe, Torgunn Karoline
(2017).
Plane kurver og noen av deres hemmeligheter.
Kvinnenes plass i realfagene er nå som før et aktuelt diskusjonstema i akademia. Kvinnelige forskere er viktige rollemodeller for unge jenter som skal velge utdannelse og yrkesvei. Utstillingen trekker fram kvinnelige forskere ved Universitetet i Oslo; fra pionerene som virket tidlig på 1900-tallet til dagens og morgendagens forskere.
Utstillingen presenteres i tre deler:
Første del presenterer ‘Pionerene’, de første kvinner som fikk fast vitenskapelig stilling ved Universitetet i Oslo.
Andre del gir kontekstuell informasjon om sosiale og kulturelle forhold for kvinner gjennom det 20. århundret. Temaer som kvinnefrigjøring og utdanningsmuligheter blir presentert.
Tredje del presenterer sitater plukket fra «den gode samtale» med noen av MN-fakultetets (fantastiske) kvinnelige forskere i dag, hvor de gir et lite innblikk i hvordan Damene selv opplever sin hverdag og hvordan unge kvinnelige stipendiater ser for seg en eventuell fremtid som forsker.
Moe, Torgunn Karoline
(2016).
Cuspidal curves and Hirzebruch surfaces.
Karoline «Geometridama» Moe er matematiker, kommunikasjonsrådgiver og førstebibliotekar ved Realfagsbiblioteket, UiO. Hun disputerte med avhandlingen «Cuspidal curves on Hirzebruch surfaces» i fjor. Hvordan er det egentlig man forsker innenfor matematikk? Er det så vanskelig som det høres ut som (svaret er ja)? Hva gjør man når man møter veggen, og hvorfor må Karoline bruke så mye krefter når hun skal trekke ned tavlene på Vilhem Bjerknes’ hus?
Moe, Torgunn Karoline
(2012).
Kurver og kruseduller 2.
Moe, Torgunn Karoline
(2012).
Kurver og kruseduller.
Moe, Torgunn Karoline
(2012).
Cuspidal curves on Hirzebruch surfaces.
In this thesis we consider sextactic points on plane algebraic curves and a 2-Hessian curve that identifies these points. This curve was first established by Cayley, and we prove that Cayley's 2-Hessian is wrong. Moreover, we correct his mistakes and give the correct defining polynomial of the 2-Hessian curve. In addition, we present a formula for the number of sextactic points on a cuspidal curve.
Moe, Torgunn Karoline; Piene, Ragni & Ranestad, Kristian
(2013).
Cuspidal curves on Hirzebruch surfaces.
Akademika forlag.