-
Løken, Fredrik; Omole, Adesua; Hem, Hilde Kristin; Ødegaard, Marte; Rosenkilde, Oda Amalie & Gullbekk, Eystein
(2023).
For førsteårsstudentene!
Vis sammendrag
Høsten 2024 vil Universitetsbiblioteket (UB) lansere sin nye satsing for førsteårsstudentene. Her skal ferdigheter, mestring og akademisk tilhørighet settes i sentrum. UBs utgangspunkt er våre eksisterende tjenester innen informasjonskompetanse, akademisk skriving og bibliotekets faglig-sosiale møteplasser.
I workshopen får du vite mer om UBs tilbud til studentene og studieprogrammene, og om vårt arbeid for å forberede en ny satsing for førsteårsstudentene. I workshopen inviteres du også inn i selve forberedelsene for satsningen. I forberedelsesfasen involverer vi både studenter og miljøer ved UiO i en utforsking av hva førsteårsstudenter opplever som utfordrende og motiverende, og hva vi sammen kan skape for studentene. Alle er velkomne til å delta for å komme med sine tanker og ideer om hva det er en førsteårsstudent trenger for å finne seg til rette med å studere på UiO.
Eksempler på spørsmål vi søker svar på er:
Hva er det vi må tenke på når vi skal lage et bredt tilbud til førsteårsstudenter?
Til studenter: Hva er det du vet nå, som du gjerne skulle visst da du var fersk student?
Til ansatte / fagansvarlige: Hva mener du at en førsteårsstudent har behov for å vite (om biblioteket eller andre ting ved UiO)?
Hvordan bør tilbudet kommuniseres?
-
Bull, Inger Brøgger; Gasparini, Andrea Alessandro; Gullbekk, Eystein; Rosenkilde, Oda Amalie; Westbye, Hilde & Ringnes, Hege Kristin
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
AI i PhD-støtte: Hvordan kan bruk av Keenious påvirke forskningsprosessen?
-
Gasparini, Andrea Alessandro; Antunes Nogueira, Leticia; Gullbekk, Eystein; Kautonen, Heli; Westbye, Hilde & Rongved, Vidar
(2023).
Hopping on the AI train? Ethical and practical considerations for the adoption of AI tools in research and higher education.
Vis sammendrag
The most recent wave of developments in AI has commanded both awe and apprehension about what these innovations mean for the future of science, scholarly communication, and librarianship. In a paradigm characterized by fierce competition, as illustrated by the pervasive culture of publish or perish, the rapid development and diffusion of AI-based tools can bring challenges to existing frameworks for research ethics. AI is likely to challenge the integrity of scientific enterprise in ways that are yet to be seen, and these impacts extend to the operation of libraries, publishers and more. This workshop seeks to promote a collective exploration of what implications the adoption of AI tools brings to the scientific endeavor.
-
Gullbekk, Eystein; Ødegaard, Marte; Clarke, Sara & Konestabo, Heidi Sjursen
(2022).
Ett klikk fra kunnskap? Hvordan ta førsteårsstudentenes møte med forskning og faglige informasjonskilder på alvor.
-
Gullbekk, Eystein; Clarke, Sara & Konestabo, Heidi Sjursen
(2022).
Ett klikk fra kunnskap? Hvordan ta førsteårsstudentenes møte med forskning og faglige informasjonskilder på alvor.
-
Gullbekk, Eystein
(2021).
Performing interdisciplinary knowledge: Information work in emerging interdisciplinary research.
-
Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina
(2017).
Et helt nytt ‘mindset’? Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag.
-
Austrheim, Gunhild; Gullbekk, Eystein & Lönn-Stensrud, Jessica
(2015).
PhD on Track: på reise med brukerne.
-
Austrheim, Gunhild Helene; Bech, Mia; Cutler, Ingrid; Gasparini, Andrea; Haraldsen, Kirsten Borse & Kavli, Fredrik Andersen
[Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen]
(2015).
PhD on Track – online library support for PhD students.
Vis sammendrag
PhD on Track – online library support for PhD students
Austrheim, Gunhild5; Bech, Mia 3; Cutler, Ingrid 2; Gasparini, Andrea Alessandro1; Haraldsen, Kirsten Borse 1; Kavli, Fredrik 4; Konestabo, Heidi Sjursen1; Lundmark, Anders Mattias1; Mikki, Susanne 2; Roos, Monica 5; Rullestad, Tove 2; Skagen, Therese1; Torras, Maria-Carme 5; Westbye, Hilde 1; Ødegaard, Marte 1; Gullbekk, Eystein1
Presenter: Kirsten Borse Haraldsen: k.b.haraldsen@ub.uio.no
1Oslo University Library,
2Bergen University Library,
3Aalborg University Library,
4Norwegian School of Economics, Library,
5Bergen University College, Library,
In order to become skilled researchers within their specific field, PhD students must master a number of so-called generic or professional skills. These include to publish scientific results, efficiently navigate different sources of information and literature, and to understand how measurements of scientific impact may affect funding and career opportunities. The students may also encounter ethical dilemmas, such as handling different co-author practices, disagreements on publication channels, and open access publishing. In a collaborative effort five Scandinavian research and university libraries have developed the free online resource PhD on Track, to help address these skills and knowledge needs of PhD students. The resource is primarily aimed at inexperienced PhD students, but may also prove valuable to more experienced researchers.
In our poster we present the different elements of PhD on Track, highlight some of its potential uses and point to discussions of libraries as legitimate actors in PhD students’ research and learning. We value input from the research communities in an effort to include more specific resources and topics targeted at the biochemical and biological researchers, e.g. about research data repositories, and funding in cross-disciplinary framework programs.
The www.phdontrack.net site was launched in 2013 and is already used as a resource in 7 countries. It is built on the results of an empirical study of PhD candidates practices and experienced challenges (Gullbekk et al 2012), conceived as part of the collaborative project “Information Management for Knowledge Creation” funded by the Norwegian National Library.
Reference:
Gullbekk, E., Rullestad, T., & Torras i Calvo, M.-C. (ed.) (2012). PhD candidates and the
research process: The library's contribution. (Vol. 8). Oslo: Universitetsbiblioteket i Oslo.
-
Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn & Byström, Katriina
(2015).
Interdisciplinarity and information literacy: Librarians’ competencies in emerging settings of higher education - Poster.
-
Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth
(2014).
PhD on Track - På nett og i seminarrommet.
-
Gullbekk, Eystein; Tonning, Anne Sissel Vedvik; Torras Calvo, Maria Carme & Skagen, Therese
(2014).
Editorial.
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL.
ISSN 1890-5900.
6(1),
s. 1–5.
-
Lönn-Stensrud, Jessica & Gullbekk, Eystein
(2014).
PhD on track – working with generic skills in context.
-
Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth & Austrheim, Gunhild
(2014).
PhD on Track: ferdigheter for en doktorgrad.
-
-
Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme
(2013).
PhD on Track – lansering av de nettbaserte læringsmodulene i PhD on Track.
-
Gullbekk, Eystein & Skagen, Therese
(2013).
Forskningsstøtte i endring: En ut-av-boksen-opplevelse.
-
Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne
(2013).
"Information Management for Knowledge Creation" - Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen.
-
Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse
(2013).
On Track for Doctoral Students?
-
Gullbekk, Eystein & Austrheim, Gunhild
(2013).
PhD on Track – designing learning for PhD students.
-
Gullbekk, Eystein
(2013).
Meeting the Needs of PhD Candidates: Services, Networks and Relevance.
-
Austrheim, Gunhild; Beck, Mia; Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse
(2012).
Prosjektpresentasjon – “Information Management for Knowledge Creation”
Conference proceedings: Nordic journal of information http://noril.uib.no/issue/view/8literacy in higher education.
Vis sammendrag
Abstract: http://noril.uib.no/article/view/159
Conference proceedings: Nordic journal of information http://noril.uib.no/issue/view/8
-
Gullbekk, Eystein; Haraldsen, Kirsten Borse; Skagen, Therese & Westbye, Hilde
(2012).
Et kunnskapsgrunnlag: funn fra studier om Ph.d. -studenter v/prosjektgruppa.
-
Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth
(2012).
Libraries supporting research communities: partners in scientific communication.
-
Torras, Maria-Carme; Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth; Ringnes, Hege & Rullestad, Tove
(2011).
Designing evidence-based research support: a study of PhD candidates’ information needs and searching behavior.
-
Gullbekk, Eystein; Skagen, Therese & Nilsen, Turid Høiberget
(2010).
Paradigm shift? Developing the Information Literacy Teacher.
-
Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme
(2010).
Den informasjonskompetente studenten: Et blikk på internasjonalt og nasjonalt arbeid med bibliotekenes undervisningsvirksomhet.
-
Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme
(2010).
Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket: Muligheter og utfordringer for bibliotekets undervisning.
-
Gullbekk, Eystein
(2009).
Om plagiering/fusk.
-
Gullbekk, Eystein
(2008).
Studentoppgaver i biblioteksundervisningen - mål, planlegging, vurdering.
-
Gullbekk, Eystein
(2008).
Plagieringsproblemet som undervisningsutfordring - fagreferentens rolle.
-
Gullbekk, Eystein
(2008).
Discourses on plagiarism and the pedagogic of sanctions.
-
Tonning, Anne Sissel Vedvik & Gullbekk,, Eystein
(2007).
Information literacy education at the Faculty of Psychology – a cumulative discipline-based information literacy programme.
-
-
Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme
(2012).
Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag.
Universitetsbiblioteket i Oslo.
ISSN 978-82-8037-022-8.
-