Eystein Gullbekk

Førstebibliotekar - Bibliotekdirektørens stab
Bilde av Eystein Gullbekk
English version of this page
Telefon +47 22854952
Rom 2220
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 39 Georg Sverdrups hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1085 Blindern,Blindern 0317 Oslo

Arbeidsområder

  • Undervisningsleder
Emneord: Bibliotek, Undervisning, Informasjonskompetanse, Bibliotek- og informasjonsvitenskap, Tverrfaglighet

Publikasjoner

  • Gullbekk, Eystein (2019). What can we make of our interview data? From interdisciplinary to intra-disciplinary research. Information research. ISSN 1368-1613. 24(2). Fulltekst i vitenarkiv
  • Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina (2019). Becoming a scholar by publication – PhD students citing in interdisciplinary argumentation. Journal of Documentation. ISSN 0022-0418. 75(2), s. 247–269. doi: 10.1108/JD-06-2018-0101. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina (2017). «Et helt nytt ‘mindset’»? : Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag. I Anderson, Astrid; Fagerlid, Cicilie; Larsen, Håkon & Straume, Ingerid (Red.), Det åpne bibliotek: Forskningsbibliotek i endring. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202571863. s. 121–146. doi: https:/press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/download/20/74/329-1?inline=1#chap06. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gullbekk, Eystein (2016). Apt information literacy? A case of interdisciplinary scholarly communication. Journal of Documentation. ISSN 0022-0418. 72(4), s. 716–736. doi: 10.1108/JDOC-08-2015-0101. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn & Byström, Katriina (2015). Interdisciplinarity and information literacy: Librarians' competencies in emerging settings of higher education. Proceedings of the ASIST Annual Meeting. ISSN 1550-8390. 52(1), s. 1–4. doi: 10.1002/pra2.2015.145052010079. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2014). Hjelp når de trenger det. PhD on track – tjenester til en voksende målgruppe. Skriftserien Bibliotheca Nova. ISSN 1894-1427. 2, s. 56–68.
  • Beck, Mia; Gullbekk, Eystein; Ringnes, Hege Kristin; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2013). Focus group study. I Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (Red.), PhD candidates and the research process. The library´s contribution. Universitetsbiblioteket i Oslo. ISSN 978-82-8037-023-5. s. 51–102.
  • Bech, Mia; Gullbekk, Eystein; Ringnes, Hege Kristin; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2012). Fokusgruppestudien, Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag. Universitetsbiblioteket i Oslo. ISSN 978-82-8037-022-8. s. 49–82.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Plagieringsproblemet som undervisningsutfordring - noen retningsgivende refleksjoner for fagreferenter. I Brandsæter, Signe Marie; Hegna, Knut; Lørdahl, Anita Pedersen & Tuseth, Bård Sverre (Red.), Biblioteket og forskningen. Foredrag fra Fagreferentkonferansen i Oslo 2. - 4- juni 2008. Universitetsbiblioteket i Oslo. ISSN 978-82-8037-015-0. s. 27–43.
  • Gullbekk, Eystein (2004). Med dialog på timeplanen Halima sin KRL-time. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052.

Se alle arbeider i Cristin

  • Løken, Fredrik; Omole, Adesua; Hem, Hilde Kristin; Ødegaard, Marte; Rosenkilde, Oda Amalie & Gullbekk, Eystein (2023). For førsteårsstudentene!
  • Bull, Inger Brøgger; Gasparini, Andrea Alessandro; Gullbekk, Eystein; Rosenkilde, Oda Amalie; Westbye, Hilde & Ringnes, Hege Kristin [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). AI i PhD-støtte: Hvordan kan bruk av Keenious påvirke forskningsprosessen?
  • Gasparini, Andrea Alessandro; Antunes Nogueira, Leticia; Gullbekk, Eystein; Kautonen, Heli; Westbye, Hilde & Rongved, Vidar (2023). Hopping on the AI train? Ethical and practical considerations for the adoption of AI tools in research and higher education.
  • Gullbekk, Eystein; Ødegaard, Marte; Clarke, Sara & Konestabo, Heidi Sjursen (2022). Ett klikk fra kunnskap? Hvordan ta førsteårsstudentenes møte med forskning og faglige informasjonskilder på alvor.
  • Gullbekk, Eystein; Clarke, Sara & Konestabo, Heidi Sjursen (2022). Ett klikk fra kunnskap? Hvordan ta førsteårsstudentenes møte med forskning og faglige informasjonskilder på alvor.
  • Gullbekk, Eystein (2021). Performing interdisciplinary knowledge: Information work in emerging interdisciplinary research.
  • Bøyum, Idunn; Gullbekk, Eystein & Byström, Katriina (2017). Et helt nytt ‘mindset’? Informasjonskompetanse og tverrfaglighet i bibliotekenes undervisningsoppdrag.
  • Austrheim, Gunhild; Gullbekk, Eystein & Lönn-Stensrud, Jessica (2015). PhD on Track: på reise med brukerne.
  • Austrheim, Gunhild Helene; Bech, Mia; Cutler, Ingrid; Gasparini, Andrea; Haraldsen, Kirsten Borse & Kavli, Fredrik Andersen [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2015). PhD on Track – online library support for PhD students.
  • Gullbekk, Eystein; Bøyum, Idunn & Byström, Katriina (2015). Interdisciplinarity and information literacy: Librarians’ competencies in emerging settings of higher education - Poster.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2014). PhD on Track - På nett og i seminarrommet.
  • Gullbekk, Eystein; Tonning, Anne Sissel Vedvik; Torras Calvo, Maria Carme & Skagen, Therese (2014). Editorial. Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education, NORIL. ISSN 1890-5900. 6(1), s. 1–5.
  • Lönn-Stensrud, Jessica & Gullbekk, Eystein (2014). PhD on track – working with generic skills in context.
  • Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth & Austrheim, Gunhild (2014). PhD on Track: ferdigheter for en doktorgrad.
  • Gullbekk, Eystein; Lundmark, Anders Mattias; Attinger, Gisela; Bech, Mia; Cutler, Ingrid & Folkestad, Hege [Vis alle 18 forfattere av denne artikkelen] (2014). Helping PhD-students succeed: PhD on Track.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2013). PhD on Track – lansering av de nettbaserte læringsmodulene i PhD on Track.
  • Gullbekk, Eystein & Skagen, Therese (2013). Forskningsstøtte i endring: En ut-av-boksen-opplevelse.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne (2013). "Information Management for Knowledge Creation" - Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen.
  • Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse (2013). On Track for Doctoral Students?
  • Gullbekk, Eystein & Austrheim, Gunhild (2013). PhD on Track – designing learning for PhD students.
  • Gullbekk, Eystein (2013). Meeting the Needs of PhD Candidates: Services, Networks and Relevance.
  • Austrheim, Gunhild; Beck, Mia; Gullbekk, Eystein & Haraldsen, Kirsten Borse (2012). Prosjektpresentasjon – “Information Management for Knowledge Creation” Conference proceedings: Nordic journal of information http://noril.uib.no/issue/view/8literacy in higher education.
  • Gullbekk, Eystein; Haraldsen, Kirsten Borse; Skagen, Therese & Westbye, Hilde (2012). Et kunnskapsgrunnlag: funn fra studier om Ph.d. -studenter v/prosjektgruppa.
  • Gullbekk, Eystein & Mikki, Susanne Ruth (2012). Libraries supporting research communities: partners in scientific communication.
  • Torras, Maria-Carme; Gullbekk, Eystein; Mikki, Susanne Ruth; Ringnes, Hege & Rullestad, Tove (2011). Designing evidence-based research support: a study of PhD candidates’ information needs and searching behavior.
  • Gullbekk, Eystein; Skagen, Therese & Nilsen, Turid Høiberget (2010). Paradigm shift? Developing the Information Literacy Teacher.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2010). Den informasjonskompetente studenten: Et blikk på internasjonalt og nasjonalt arbeid med bibliotekenes undervisningsvirksomhet.
  • Gullbekk, Eystein & Torras, Maria-Carme (2010). Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket: Muligheter og utfordringer for bibliotekets undervisning.
  • Gullbekk, Eystein (2009). Om plagiering/fusk.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Studentoppgaver i biblioteksundervisningen - mål, planlegging, vurdering.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Plagieringsproblemet som undervisningsutfordring - fagreferentens rolle.
  • Gullbekk, Eystein (2008). Discourses on plagiarism and the pedagogic of sanctions.
  • Tonning, Anne Sissel Vedvik & Gullbekk,, Eystein (2007). Information literacy education at the Faculty of Psychology – a cumulative discipline-based information literacy programme.
  • Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2013). PhD candidates and the research process. The library´s contribution. Universitetsbiblioteket i Oslo. ISSN 978-82-8037-023-5.
  • Gullbekk, Eystein; Rullestad, Tove & Torras Calvo, Maria Carme (2012). Ph.d.-kandidater og forskningsprosessen. Bibliotekets bidrag. Universitetsbiblioteket i Oslo. ISSN 978-82-8037-022-8.
  • Nagel, Anne-Hilde; Strand, Roger; Gullbekk,, Eystein; Hillesøy, Per Gunnar; Lillehaug, Johan & Norheim, Ole Frithjof [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2007). Utdanning i akademisk redelighet - Tiltak for etikk i utdanningene ved Universitetet i Bergen. Universitetet i Bergen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 7. juli 2010 15:55 - Sist endret 10. aug. 2023 09:31