Om prosjektet
Humanistiske fag som filologi, paleografi, epigrafikk tar stadig mer i bruk digitale forskningsmetoder og verktøy. Disse, imidlertid, krever at forskere og studenter tilegner seg nye kompetanser og ferdigheter. ENCODE sitt mål er å etablere et internasjonalt samarbeid om undervisninga og læringa av disse, med utgangspunktet i deltakerinstitusjonene: univeristet i Bologna, Parma, Würzburg, Leuven, Hamburg og Oslo.
Prosjektet er strukturert rundt ei rekke konferanser og workshop-er, åpne til både forskere og studenter av medlemsinstitusjonene og eksterne deltaker. Workshop-ene skal gi deltakerne ei innføring eller mer avansert trening i bruken av forskjellige digitale forskningsmetoder og verktøy, som er brukt i forskninga av tekstene fra gamle skriftkulturer som den gresk-romerske eller den norrøne. Konferansene skal være en arena for refleksjon og utveksling av erfaring, med fokus på læring og undervisning. Erfaring fra disse arrangementa, deltakelse i andre fora (konferanser i digital humaniora, epigrafikk, papyrologi, nordiske studier, m.m.) og datainnsamling gjennom intervju og spørreskjemaer vil bli brukt til å oppnå prosjektets forventa resultat:
- Ei internasjonal kartlegging av undervisningspraksis og kompetansenivå i de relevante felta.
- Utarbeidelse av en felles definisjon av de digitale ferdighetene som er sentrale for forskere og studenter som studerer den skriftlige kulturarven.
- Utarbeidelse og testing av undervisningsmoduler (både for nybegynnere og viderkomne, 5-10 ECTS, pluss ei generell innførings-MOOC), retningslinjer og eksempler av "best practices".
- En åpen online søkbar database som vil inneholde, koble sammen og tilgjengeliggjøre de ovannevnte ressursene (definisjon av digitale ferdigheter, undervisningsmateriale og -moduler, retningslinjer) og i tillegg fungere som et knutepunkt for institusjoner, studenter og forskere ved å publisere utlysninger om kurs, stillinger, praksisplasser, etc.