-
Anderson, Astrid; Brinchmann, Jacob; Tønnesson, Øyvind & Wicklund-Hansen, Gunnar
(2024).
Oseanias historie.
snl.no.
-
Anderson, Astrid
(2023).
Etnografisk multimediearkiv og GDPR.
-
-
Anderson, Astrid & Fagerlid, Cicilie-Merethe
(2016).
Open libraries? A study of change, adaptation and legitimation in national and university libraries.
Scandinavian Library Quarterly.
ISSN 2001-2268.
49(4),
s. 20–21.
-
-
-
Anderson, Astrid
(2015).
Papua Ny-Guinea.
Store Norske Leksikon (Nettutgaven).
-
Anderson, Astrid & Schneider, Arnd
(2013).
Bak lerretet: antropologer jobber med film.
Vis sammendrag
Film og bilder har alltid vært et viktig redskap for antropologer: Som dokumentasjon og til formidling. Utstillingen Bak lerretet vil vise noen måter ulike antropologer har jobbet med film på og tar utgangspunkt i sju antropologer som enten selv har filmet eller har samarbeidet med filmskapere i Skandinavia de siste 30 årene.
Filmene som blir presentert omfatter tv-sendte foredrag, tv-dokumentarer, klassiske etnografiske filmer og film som forskingsverktøy og i undervisningsøyemed. Utstillingen tar også for seg hvordan antropologisk film blir oppbevart og gjort tilgjengelig for publikum, blant annet via Universitetsbiblioteket i Oslo som har en omfattende samling etnografisk film til utlån.
Utstillingen fokuserer på den materielle siden ved det å lage film – fra ideen blir unnfanget, til perioden med aktiv filming, til redigeringsarbeidet, til hvordan filmer blir oppbevart og tilgjengeliggjort via ulike medier – og viser gjenstander og fotografier assosiert med disse prosessene: Blant annet ulike kameratyper som har blitt brukt, utdrag fra dagbøker og manuskripter, stillbilder fra filmingen og andre gjenstander assosiert med filmene. I tillegg vil
utvalgte filmer bli vist, både i stort format og på mindre skjermer.
Antropologene og filmskaperne som presenteres i utstillingen er Stig Holmqvist, Aud Talle, Arve Sørum, Frode Storås, Rosella Ragazzi, Jan K. Simonsen, Peter Crawford, Fredrik Barth og Ebbe Ording.
-
Anderson, Astrid
(2004).
Sosial forankring på Papua Ny-Guineas nordkyst: slektskap og landskap.
-
Anderson, Astrid
(2003).
Om adopsjon på Wogeo, Papua Ny-Guinea i "Verdt å vite".
[Radio].
NRK P2.
-
Anderson, Astrid & Paulsen, Rune
(2002).
Temasider om Papua Ny-Guinea, Regnskogsfondets hjemmeside (http://www.rainforest.no).
[Internett].
Oslo : Regnskogsfondet.
Vis sammendrag
Papua Ny Guinea har i dag de største sammenhengende regnskogsområdene utenfor Amazonas. Over 80% av landet er fremdeles dekket av regnskog. Regnskogsfondets temasider om Papua Ny Guinea gir informasjon om landets geografi, kultur og historie, om landets fantastiske regnskoger og hvordan de kanskje kan reddes for ettertiden
-
Anderson, Astrid
(2001).
Kropp og tabuer på Wogeo, Papua Ny-Guinea.
Vis sammendrag
Innlegget handler om hvordan man på øya Wogeo i Papua Ny-Guinea forholder seg til den individuelle kropp og til de fysiske omgivelsene de beveger seg. Utgangspunktet er gjensidigheten i hvordan kropp, sosialitet og landskap skapes og konseptualiseres. På Wogeo er kvinnelig fruktbarhet et viktig og kraftfullt idiom. Kvinners kropper ses på som å besitte en iboende fruktbarhet som menns kropper ikke gjør. Dette er et vedvarende tema i Wogeos sosiale liv og går også igjen i etnografi fra nærliggende områder. Folk på øya framhever viktigheten av å ¿passe på kroppen sin¿, noe som først og fremst manifesteres i en lang rekke tabuer og renselsesritualer. For eksempel renses kvinner for sykdom og potensielt farlige urenheter gjennom menstruasjon, mens menn ikke har denne medfødte evnen. Tradisjonelt måtte menn derfor fremkalle en slik renselse på kunstig vis. Likeledes blir jenter til kvinner i kraft av sin iboende evne til vekst, mens gutter måtte skapes til menn av menn i en rekke ritualer som ikke lenger praktiseres. De mannlige initiasjonsritualene finner ikke lenger sted, men ideene de var bygget på er likevel sentrale i det sosiale og rituelle livet på øya, og ikke bare når den fysiske kroppen er i fokus. Ulike konstruksjoner av landskapet kan også sies å være skapt i henhold til et slikt tema ¿ for eksempel i en nyttårsfeiring hvor øya renses for urenheter i slik kroppen renses gjennom menstruasjon. Innlegget tar blant annet for seg de likhetene som skapes mellom kropp og landskap blant annet i dette ritualet.
-
Anderson, Astrid
(2000).
Liv og landskap på Wogeo, Papua Ny-Guinea.
-
Anderson, Astrid
(2000).
Review of "Mangrove Man: Dialogics of Culture in the Sepik Estuary", David Lipset.
American Ethnologist.
ISSN 0094-0496.
27(4),
s. 976–977.
-
Anderson, Astrid & Exter, Mats
(2000).
Samling av myter, sanger og andre tekster fra Wogeo, Papua Ny-Guinea.
-
Anderson, Astrid
(2000).
Place, paths and adoption in Wogeo, Papua New Guinea.
-
Anderson, Astrid
(1998).
Wogeo, en øy i Papua Ny-Guinea: bilder fra et antropologisk feltarbeid.
Vis sammendrag
Lysbildeforedrag:
I beskrivelser av Papua Ny-Guinea finner man ofte uttrykk som "stedet sivilisasjonen glemte", "steinalderfolk", "primitive", "kannibaler" eller "der tiden har stått stille". Dette er merkelig nok ikke bare hentet fra gamle reiseskildringer, men like mye fra media i dag. Hvis man tenker seg litt om, vet man at steinalderen betegner en historisk tidsepoke som endte for ca 4 000 år siden. Og hva er sivilisasjon? Det har bodd mennesker på Ny-Guinea i 50 000 år, og da de første menneskene kom til Norge 40 000 år senere, drev de avansert jordbruk på Ny-Guinea. På øya Vokeo utenfor nordkysten av Papua Ny Guinea har tiden aldri stått stille. Foredraget skal handle om denne øya, om menneskene som bor der og om hvordan det var å bo der som antropolog.
-
Anderson, Astrid
(1996).
En lys levende hvit mann.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Anderson, Astrid
(1996).
Landscapes of sociality: paths and places of relations and belonging on Wogeo Island, Papua New Guinea.
-
Anderson, Astrid
(2003).
Wogeo Landscapes: Place, Movement and the Politics of Belonging in Wogeo, Papua New Guinea.
Universitetet i Oslo.
ISSN 82-7720-016-1.
Vis sammendrag
I avhandlingen tar Astrid Anderson for seg hvordan kroppslige erfaringer av konkrete og sansede landskap er grunnleggende for hvordan folk på øya Wogeo i Papua Ny-Guinea gir mening til og snakker om verden.
Mennesker knytter gjerne historier til steder, og stedstilhørighet blir ofte framhevet som en viktig del av folks identitet. Wogeos landskap er fylt med slike historier og foki for tilhørighet. Myter og historiske hendelser knyttes til bestemte steder, og menneskers liv og relasjoner snakkes ofte om som å følge stier i landskapet. På dette viset kan landskap bli både �historiebøker� og sosiale �kart�. Men på Wogeo er landskap med på å gi mening til menneskers liv også utover det å minne dem om historier og å gi tilhørighet. Ved hjelp av detaljerte beskrivelser av daglig og rituelt liv viser doktoranden hvordan det å være i og bevege seg gjennom landskapet på øya også handler om en stadig pågående konstruksjon og manifestasjon av meningsfulle verdener. For eksempel blir unge jenter gjort til deler av steder deres historie er forbundet med ved at de kryper gjennom lianer på trær med røttene plantet i disse stedene under pubertetsritualer. Ved dødsfall tar sørgende slektninger symbolsk på seg å bære den døde med seg for å �sette� ham eller henne ned på stedene vedkommende har vært knyttet til gjennom livet. Et annet viktig eksempel viser hvordan delene av et hus assosieres med ulike deler av landsbyen og med jorda og menneskene som tilhører disse. Når et hus bygges, skaper og gjenskaper man landsbyenes sosiale og geografiske sammensetning. Videre anses visse typer kunnskap assosiert med lederskapsposisjoner på øya som å være �plassert� i landskapet, og fortellinger og forhandlinger om historiene til menneskene, landsbyenes jord og lederposisjoner er sentralt i det kandidaten kaller �the politics of belonging�.
Avhandlingen er basert på tjue måneders feltarbeid i Papua Ny-Guinea � mesteparten av tiden i en av landsbyene på Wogeo � med deltagende observasjon og intervjuer som metode. Teoretisk kombinerer doktoranden et fenomenologisk utgangspunkt med semiotiske perspektiver på meningsdannelse, inspirert av sentrale antropologiske studier fra andre steder i Melanesia og i Stillehavsregionen forøvrig.
-
Anderson, Astrid
(1998).
Kastom and the problem of the present: an essay on culture, tradition and change in Wogeo.
Universitetet i Oslo.
-
Anderson, Astrid
(1996).
'Men Play Flutes, Women Bear Children.' Sharing places and sharing blood: concepts of belonging, growth, and fertility in Wogeo Island, Papua New Guinea.
-
Anderson, Astrid; Kittelsen, Tove Cecilie; Risan, Lars Christian; Seeberg, Marie Louise; Selvik, Ellen & Simensen, Tone Cecilie
(1995).
i Hovedfagsstudentenes årbok, UiO, Oslo, 1995.
7Letras.
ISSN 82-90835-02-7.