English version of this page

Velkommen til biblioteket!

Hvordan låner jeg, når er det åpent, har dere printer, og hvordan får jeg fri tilgang til pensum? Her er svarene på alt du visste, eller ikke visste at du lurte på.

studenter, bibliotek, snø.

Foto: Jarli&Jordan/UiO

Studiestart med biblioteket i Canvas

I denne Canvas-modulen har vi på Universitetsbiblioteket i Oslo samlet noen gode råd for deg som er ny student.

Gå til Canvas

Når er biblioteket åpent?

Åpningstidene finner du her. Noen steder kan du også komme inn utenfor bemanningstiden, med hjelp av studentkortet ditt.

Hvem kan bruke biblioteket og låne bøker?

Universitetsbibliotekets ​​​avdelinger er åpne for studenter, ansatte og alle andre! Hos oss kan du studere, møte venner, finne litteratur, være med på arrangementer og mye mer.

Vi har mange leseplasser, grupperom og samarbeidssoner. Grupperommene og noen av leseplassene må bookes på forhånd, via TP. Booking er åpent kun for UiO-studenter.

Låner dere ut pensum?

Ja, du finner pensum og anbefalt litteratur for alle emner ved UiO i det nettbaserte verktøyet Leganto. Du finner listen for ditt emne i Canvas-rommet, eller under ‘Pensum/litteratur i Leganto’ på emnesiden på uio.no.

Hvordan låner jeg bøker?

Bruk studentkortet ditt! Studentkort = lånekort = utskriftskort = adgangskort, så det er lurt å skaffe seg studentkort fort.

Kan jeg skrive ut i biblioteket?

Ja, og studentkortet er det du bruker for å aktivere utskrifter på skriverne. Her finner du svar hvis du har spørsmål om utskrift ved UiO.

Hvordan finner jeg bøker?

uio.oria.no søker du i Universitetsbibliotekets trykte og elektroniske samlinger, og finner både pensumbøker, elektroniske artikler og mye mer. Du får automatisk tilgang til elektroniske ressurser, og hvis du logger deg på, kan du reservere og bestille bøker og administrere egne lån og bestillinger.

Pålogging i Oria skjer med Feide, med samme brukernavn og passord som ellers på UiO.

Hvor og når må jeg levere bøkene?

Bøker kan leveres til hvilken som helst av våre avdelinger. Adressene finner du her.  Alle lån blir automatisk fornyet, med mindre de er reserverte av noen andre. Vanlig lånetid er to uker.

Hva er Utstyrsbiblioteket?

Utstyrsbiblioteket er en samling med verktøy, turutstyr og sportsutstyr. Ting man trenger av og til, men ikke ofte nok til å kjøpe selv. Du må være student eller ansatt ved UiO for å kunne benytte Utstyrsbiblioteket.

Trenger du hjelp?

Spør oss om det du lurer på, enten i et av bibliotekene våre eller få hjelp av en bibliotekar på Zoom. Vi hjelper deg gjerne!

Her finner du oss

Finn fram på Universitetsbiblioteket.

kart

Illustrasjon: Siri Frøseth-Rønning/UB

Velkommen og føl deg som hjemme!

Publisert 3. jan. 2024 09:59 - Sist endret 3. jan. 2024 10:24