Registrer deg/Logg på
Registrer deg i EndNote-programmet:
- Trykk på Sync
EndNote 20: Library > Sync - Velg Sign Up og følg instruksjonene
- Hvis du har et Desktop-bibliotek med vedlegg blir det synkronisert med Online-biblioteket
Koble et EndNote-bibliotek til EndNote Online om du allerede har konto:
- Trykk på Sync
EndNote 20: Library > Sync - Fyll inn e-post og passord
- Trykk Ok.
Logg på EndNote Online i nettleseren:
- Gå til www.myendnoteweb.com/
- Fyll inn e-post og passord
- Trykk Sign in (dette kan ta litt tid)
Om EndNote Online
EndNote Online er et tillegg til EndNote som gjør det enklere å ha en backup av referansene, arbeide med samme bibliotek fra flere steder og å samarbeide med andre.
Det er mulig å bruke EndNote Online som en begrenset gratisversjon av EndNote, for å samle referanser og legge inn siteringer i Word. Studenter og ansatte på UiO og OUS har tilgang til fullversjonen av EndNote Desktop men kan benytte EndNote Online i tillegg.
Sikkerhet og backup
EndNote Online er en god måte å sikre seg at referansene ikke forsvinner om noe skulle skje med ditt lokale EndNote-bibliotek. Når du har synkronisert referansene dine blir de tilgjengelige for deg i EndNote Online.
Hvis du har mistet EndNote-biblioteket ditt, kan et nytt opprettes og synkroniseres med EndNote Online-kontoen din.
Referansehåndtering i EndNote Online
My References
- Viser alle referansene og gruppene i biblioteket.
- Viser ikke gruppesett, men viser grupper andre har delt med deg.
- Enkel tilgang til referansen i Oria med UiO-knappen
Legge inn referanser
Det finnes flere måter å legge inn referanser på:
- Collect > Online Search > Velg ønsket database og søk
- Collect > New Reference > Velg Reference Type og fyll inn nødvendige felter
- Collect > Import References > Last opp txt-fil med referanser > Velg riktig Import Option > Velg gruppen du vil laste opp til
Capture Reference
Verktøy som gjør det mulig å hente ut referanser fra nettsider. Legg til bokmerket i nettleseren og følg instruksjonene. Man må endre referansen for å fylle ut tilstrekkelig informasjon etter å ha brukt Capture Reference.
Organisere grupper
Organize > Manage My Groups for å
- Opprette ny gruppe
- Slette en gruppe
- Gi en gruppe nytt navn
- Dele grupper med andre
Dele grupper med andre
- Velg gruppen du vil dele
- Manage Sharing
- Start sharing this group
- Fyll inn epostadresser og velg hva slags rettigheter de du deler med skal ha
EndNote Online og Word
CWYW-funksjonen (Cite While You Write) til EndNote Online er svært lik Desktop-versjonen, men har ikke like mange muligheter.
Hvis du ikke har installert EndNote Desktop på maskinen må du laste ned en CWYW plug-in fra EndNote Online.
For å aktivere den i Word:
- Prefererences
- Application > EndNote online
- Fyll inn epostadresse og passord til EndNote Online-kontoen din
Se hvordan man lager siteringer og referanseliste i Word.
Deling og samarbeid
Det er mulig å samarbeide i Word og flette flere dokumenter sammen. Dette forutsetter bruk av referanser fra samme bibliotek. Man kan dele et EndNote bibliotek med opp til 100 andre. Alle kan da legge til og fjerne referanser.
For å kunne dele bibliotek med andre og åpne andres bibliotek må du ha en EndNote Online-konto.
Del biblioteket ditt med andre
Fra EndNote Desktop:
- Bruk Share Library-knappen
EndNote 20: File > Share - Skriv inn epostadressen til den du vil dele med
Åpne et bibliotek noen har delt med deg
Fra EndNote Desktop:
- File > Open Shared Library...
- Marker ønsket bibliotek (epostadressen til eieren av biblioteket)
- Open
Samarbeid i Word
Bruk Word med EndNote som vanlig, men bruk referanser fra det delte EndNote-biblioteket.
Flere forfattere kan skrive hver sin del og disse delene flettes sammen til slutt.
En person må ha ansvar for å flette sammen alle dokumentene i et hoveddokument.
Litteraturlister må ikke kopieres inn i dette dokumentet, kun tekst.